Sprzedaż internetowa okien i drzwi. Różne koncepcje prowadzenia e-sklepów

2021-07-09 14:11
Sprzedaż internetowa okien i drzwi
Autor: Getty Images Sprzedaż internetowa okien i drzwi jest wyzwaniem dla branży. Jest ona zdecydowanie trudniejsza m.in. ze względu na to, że produkty najczęściej są produkowane na zamówienie

Sprzedaż internetowa staje się w Polsce z roku na rok popularniejsza. Firma Cushman&Wakefield opublikowała dane, z których wynika, że w 2018 r. wartość rynku e-commerce wyniosła 51 mld zł, a z zakupów korzystało już 28 mln Polaków. Do tej grupy chcą dotrzeć firmy oferujące okna i drzwi.

Dane wskazują, że sprzedaż internetowa wśród klientów indywidualnyych będzie rosła. Eksperci spodziewają się, że w ciągu kilku lat wartość takiej sprzedaży osiągnie 80 mld zł. W porównaniu z krajami zachodniej Europy, udział zakupów online w stosunku do tradycyjnej formy jest u nas wciąż stosunkowo mały. Dlatego z pewnością są tu jeszcze duże możliwości rozwoju.

Sprzedaż internetowa okien w praktyce

Sprzedaż internetowa okien najczęściej jest prowadzona przez dystrybutorów tych produktów lub materiałów budowlanych. Ci zaś uważają, że właściwie tylko oni powinni sprzedawać stolarkę. Jeśli bowiem producent otworzy sklep online, to stanie się w tym momencie konkurentem dla swoich dilerów. To jednak nie jest największym problemem, a bardziej chodzi o możliwość zaproponowania klientom indywidualnym znacznie niższej ceny, czyli hurtowej.

Jeden z większych producentów okien i drzwi w Polsce, Dobroplast, rozpoczął sprzedaż internetową okien, zakładając w zeszłym roku internetowy sklep z oknami. Jednak według sprzedawców, firma podeszła rozsądnie do kwestii cen i proponuje te z katalogów, więc podobne do oferowanych przez nich. Swój e-sklep mają także od niedawna Eko-Okna. Jednak w tym wypadku trudno mówić o konkurencji dla dystrybutora. Jest to bowiem witryna o charakterze wyprzedażowym. Producent wystawia stolarkę, którą klienci zamówili, ale z różnych względów jej nie kupili. Co więcej, w internecie można produkty jedynie zobaczyć, ale nabyć trzeba je w siedzibie firmy.

Od wielu sprzedaż internetowa drzwi jest domeną firmy Vox. Jest to dystrybutor, mający w Polsce salony z drzwiami, a sklep online jest jednym z kanałów sprzedaży. Co istotne, cena jest w obu przypadkach taka sama. Przedstawiciele firmy jednak sugerują, aby zobaczyć ekspozycję stacjonarną i sprawdzić swój wybór. Można w ten sposób uniknąć wielu nieporozumień co do koloru, wzornictwa itd.

Inną koncepcję na prowadzenie sprzedaży w sieci wybrała firma Debesto.pl. Oferuje prowadzi sprzedaż internetową stolarki, ale dla podmiotów gospodarczych. Te zaś dopiero w następnym kroku ją odsprzedają klientom indywidualnym.

Sprzedaż internetowa okien w standardowych wymiarach

W sieci można znaleźć stosunkowo dużo ofert sprzedaży internetowej okien i drzwi. Jednym z ciekawszych przykładów jest witryna prowadzona przez producenta okien Vobri. Okna, które są tam proponowane są proste i tanie. Fabryka, w odróżnieniu od obecnie obowiązującego modelu, nie produkuje na konkretne zamówienie, ale do magazynu. Dlatego termin realizacji zamówienia jest krótki. Stolarka wytwarzana jest w kilku standardowych rozmiarach i są one podane na stronie WWW. Jak przyznaje przedstawiciel firmy, Bartłomiej Ostrowski, zapotrzebowanie na takie produkty jest duże, a pomysł na prowadzenie tej działalności się sprawdza. Co istotne, w tym wypadku sprzedaż odbywa się bez usługi montażu, a do ceny doliczany jest 23-procentowy VAT.

Podobnie wygląda sprzedaż internetowa okien i drzwi innego producenta – firmy Boram. Tu również klient płaci wysoki podatek, a ma do wyboru kilka standardowych opcji; są to zarówno okna, jak i drzwi. Nie ma możliwości zamawiania ich na wymiar. Oba przedsiębiorstwa ominęły w ten sposób największy problem, z jakim spotykają się internetowi sprzedawcy, czyli kwestie montażu czy pobierania wymiarów. Czasami ze strony WWW klient prowadzony jest do adresu punktu handlowego, gdzie pracują montażyści – oni wykonują pomiary, a potem montują wybraną stolarkę.

Jakie wyzwania stawia sprzedaż internetowa okien?

Sprzedaż internetowa okien jest bardzo trudna ze względu na kwestie logistyczne, jak np. problemy z pakowaniem i transportem – co jako przykład wskazuje właściciel kilku sklepów ze stolarką. To dobrze się sprawdza regionalnie, natomiast dotarcie do województw, w których firma nie mam bazy, jest utrudnione. Wówczas opłacalne jest realizowanie większych zamówień albo wysłanie małych okien w paczce zwykłym kurierem.

W innym zaś sklepie internetowym, należącym do Impolu, klient znajdzie ok. siedem tysięcy wariantów drzwi. Przedstawiciel firmy zauważa, że biorąc pod uwagę tak szeroką ofertę, sprzedaż internetowa drzwi jest trudna. Nie można jej porównać do handlu odzieżą czy kosmetykami. Poza tym samo założenie sklepu online jest tylko początkiem, gdyż cały czas należy inwestować w jego rozwój. Polega to m.in. na płaceniu za reklamę. Sprzedaż internetowa stanie się opłacalna tylko wtedy, gdy zainwestuje się w nią odpowiednie pieniądze.

Forum Branżowe, miesięcznik branżowy o stolarce otworowej

Forum Branżowe obecne jest na rynku wydawniczym od 18 lat. Miesięcznik jest liderem wśród pism branżowych skierowanych do menadżerów branży stolarki (potwierdzają to badania agencji KFCati). Czytelnicy znajdą w Forum Branżowym rozmowy, dyskusje i opinie menedżerów stolarki; krótkie notki z wydarzeń branżowych, przeczytają o problemach, jakie stoją przed branżą. Dostępny jest także serwis internetowy https://forumbranzowe.com/

Dzięki nawiązanej współpracy, udostępniamy artykuły z miesięcznika użytkownikom serwisu https://stolarka.muratorplus.pl/

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE