Konfigurator okien. Jak powinien być opracowany, aby odpowiadał na potrzeby rynku?
Konfigurator okien jest ważnym narzędziem w procesie zakupowym. Można zauważyć wzrost zainteresowania tym rozwiązaniem wśród kupujących – nie tylko ze względu na pandemię – znaczny wpływ na to miał również rozwój branży e-commerce. Jednak, aby konfigurator do okien spełniał swoje zadania musi być odpowiednio zaprogramowany.
Rynek e-commerce bardzo szybko się rozwija i obejmuje już, w większym lub mniejszym stopniu, każdą branżę. Z racji skomplikowania struktury produktu, jakim są okna i drzwi, branża ta nie jest łatwa dla rynku e-commerce. Jednak jak najbardziej możliwa jest sprzedaż okien i drzwi za pośrednictwem tego kanału dystrybucji.
Konfigurator okien - specjalistyczne algorytmy definiujące konstrukcję
Okna i drzwi wymagają indywidualnego podejścia i opracowania algorytmów, pozwalających na maksymalne wykorzystanie ich właściwości i funkcji. Kilka z nich przedstawiono poniżej:
- algorytm ustalania ceny konstrukcji na podstawie matrycy cenowej lub, dużo częściej, kilku matryc dla różnych typów handlowych, w zależności od szerokości (B) i wysokości (H) konstrukcji. Przykład: drzwi wejściowe z uchylnym naświetlem górnym i stałym naświetlem bocznym czy też drzwi PSK w schemacie G;
- algorytmy określające wymogi pozwalające w ogóle na powstanie danej konstrukcji, w zależności od jej wymiarów B i H. Przykład: słupki pionowe lub poziome, które należy podmienić na sztywniejsze (i często droższe) w dużych konstrukcjach w stosunku do mniejszych, standardowych, po to aby spełnić wymagania statyczne. Podmiana taka może wynikać bezpośrednio z wymiarów B i H lub wyliczeń statycznych dokonanych na podstawie lokalizacji obiektu;
- algorytm stosowania różnych zakresów wymiarów B i H w zależności od koloru konstrukcji. W przypadku konstrukcji z PCW chodzi o wybór pomiędzy ramami białymi i okleinowanymi;
- algorytm automatycznego określania wymiarów B i H konstrukcji wielokwaterowych wykonanych w jednej ramie, z uwzględnieniem minimalnych i maksymalnych wymiarów każdej z kwater oddzielnie oraz warunków wynikających z maksymalnej długości jednego z boków konstrukcji lub jej maksymalnej powierzchni.
Konfigurator okien, w którym zastosowano przedstawione algorytmy postępowania pozwala na pełne, a przede wszystkim odpowiedzialne zdefiniowanie konstrukcji (produktu) i przedstawienie jej online użytkownikowi. Niestety, nie wszystkie dostępne na rynku konfiguratory okien działają na takich algorytmach. Zawęża to mocno ofertę, a tym samym ogranicza wyniki sprzedaży. Takie sztuczne ograniczanie możliwości prowadzi do dużej interakcji ze strony potencjalnych klientów, którzy niepotrzebnie angażują dział sprzedaży firmy.
Konfigurator okien z funkcją wizualizacji i możliwością doposażenia konstrukcji
Odpowiedzialne zdefiniowanie konstrukcji (na poprzednim etapie) spełniającej wymogi statyczne, a także zasady bezpiecznego użytkowania pozwala na graficzne zaprezentowanie jej online przyszłemu klientowi. Prezentacja ta dotyczy przede wszystkim ceny konstrukcji, jak również podstawowego wyposażenia zawartego w ofercie.
Wielu producentów nie ogranicza się jednak do sprzedaży swoich okien i drzwi w wersji podstawowej. Ich konfiguratory okien umożliwiają doposażenie stolarki. Przykładem może być zastosowanie pakietów pozwalających na podniesienie odporności na włamanie lub energooszczędności.
Ten etap, wydawałoby się prosty, niesie jednak problemy, a wśród nich m.in.:
- występowanie poszczególnych opcji/dodatków w zależności od grup produktów, które wydają się takie same, choć nie są. Przykład: konstrukcja jednoskrzydłowa rozwierno-uchylna, utworzona na bazie tych samych komponentów, która raz jest oknem, innym razem balkonem. Przy tych samych wymiarach B i H, w pierwszej wersji próg nie występuje, w drugiej może wystąpić;
- występowanie poszczególnych opcji/dodatków w zależności od jednego z wymiarów B lub H, bądź w przypadku konstrukcji złożonych – w zależności od jednego z wymiarów wewnętrznych. Przykład: różne zasuwnice drzwiowe, których konkretne zastosowanie zależy od wysokości skrzydła drzwiowego.
Jakie zalety powinien mieć dobry konfigurator okien?
Dobry konfigurator okien to przede wszystkim:
- w pełni skalowalne, graficzne przedstawienie każdej konstrukcji;
- graficzne przedstawienie zmian w konstrukcji, wynikających np. ze zmian spowodowanych wymianą skrzydła standardowego na szerokie lub wynikających z zastosowania okuć krytych;
- definiowania gotowych, aktualnie modnych konstrukcji, popularnych w różnych fragmentach rynku, czy to części poświęconej rynkowi deweloperskiemu czy też indywidualnym inwestorom;
- pełna skalowalność, pozwalająca na używanie konfiguratora zarówno przez producentów, jak również sprzedawców, z uwzględnieniem lokalnej specyfiki;
- wielopoziomowe i indywidualne rabatowanie dla każdego klienta poprzez ustawienie stałych i zmiennych rabatów lub przy użyciu jednorazowych kodów promocyjnych;
- możliwość uruchomienia konfiguratora okien w dowolnym miejscu na istniejącej stronie WWW lub stronie z niezależną analityką i SEO;
- gwarancja aktualnych uregulowań prawnych dla rynku e-commerce.
Celem dobrego konfiguratora okien jest jego bezobsługowość od strony handlowej, czyli samodzielne konfigurowanie online przez przyszłego klienta. Poza tym oferowanie sprawdzonych i najchętniej stosowanych przez producenta konstrukcji oraz ich poprawność. Patrząc z drugiej strony – brak możliwości umieszczania w nich niezalecanych rozwiązań. To wszystko nie wyklucza oczywiście kontaktu z przyszłym klientem. Pozwala jednak skupić się na organizacji innych działań.