Drzwi serwisowe w bramie garażowej

2021-06-16 21:17
Drzwi serwisowe
Autor: KRISPOL Drzwi serwisowe

Drzwi serwisowe w bramie ułatwiają dostanie się do garażu czy magazynu. Prawidłowe ich funkcjonowanie zależy od ścisłego przestrzegania zasad montażu. Drzwi serwisowe podnoszą również trwałość bramy i wpływają na oszczędność energii.

Bramy segmentowe są zdecydowanym liderem rynku zamknięć garażowych. Dominują także wśród stosowanych w obiektach produkcyjnych i magazynach. Ich funkcjonalność podnoszą dodatkowo przeszklenia, kratki wentylacyjne czy drzwi serwisowe zamontowane w skrzydle.

Drzwi serwisowe, określane również jako osobowe lub przejściowe, umożliwiają ruch pieszy przy zamkniętej bramie. To wygodny i szybki sposób dostania się do garażu czy magazynu. Poza tym ich zainstalowanie zwiększa trwałość bramy, wskutek zmniejszenia dziennych cykli otwarcia oraz przynosi oszczędność energii cieplnej. Drzwi serwisowe zawsze otwierają się na zewnątrz, a ucieka przez nie znacznie mniej ciepła niż w przypadku podniesienia całej bramy. W standardzie mają zamek i samozamykacz, bez którego nie byłoby gwarancji ich zamknięcia przed podniesieniem bramy.

Jak zbudowane są drzwi serwisowe?

Drzwi serwisowe w standardzie mają próg aluminiowy o wysokości 90–100 mm w kolorze czarnym, klamkę, zamek na klucz patentowy oraz samozamykacz listwowy. Aluminiowe profile ramy są anodowane w kolorze naturalnym. Dolna krawędź wyposażona jest w uszczelnienie szczotkowe. W zależności od producenta, szerokość w świetle przejścia wynosi 800–850 mm, a wysokość wynika z wysokości bramy i paneli. Zwykle mieści się w granicach 1800–2000 mm.

W bramach bez przeszkleń drzwi serwisowe standardowo są montowane na środku skrzydła bramy i otwierają się na prawo. W wersji niestandardowej mogą mieć szerokość ponad 1000 mm. Wysokość uzależniona jest od wymiarów bramy oraz układu paneli i dochodzi do 2300 mm. Drzwi serwisowe można zainstalować bliżej krawędzi bocznej bramy, ale w odległości nie mniejszej niż 400 mm od brzegu. O tym, czy będą otwierać się na lewo czy na prawo decyduje klient. W bramach o szerokości do 5000 mm istnieje możliwość zastosowania progu o wysokości 15–20 mm. Jego kształt zapewnia łatwe przejście lub przejazd roweru czy wózka paletowego. Drzwi z niskim progiem można wykorzystać także jako wyjście ewakuacyjne. Rama może być pomalowana na kolor płaszcza bramy lub inny wybrany przez klienta.

W jakich bramach można zamontować drzwi serwisowe?

W drzwi serwisowe można wyposażyć niemal każdą bramę, która nie przekracza granicznych wymiarów określonych przez producenta. Zwykle przyjmuje się, że minimalna wielkość to 2000 x 2100 mm (szerokość x wysokość). Maksymalna szerokość bramy to 6000 mm lub wysokość do 6000 mm.

Drzwi przejściowe można zainstalować nie tylko w bramach segmentowych z nieprzeziernym skrzydłem ze stalowych segmentów typu sandwich. Wykonuje się je także, gdy w płacie znajdują się okienka, cały panel jest przeszklony lub wentylacyjny. Także w bramach w pełni przeszklonych – panoramicznych. W takich przypadkach szerokość, wysokość oraz usytuowanie drzwi serwisowych uzależnione są od układu paneli, rodzaju przeszkleń i rozmiaru bramy. Nie wykonuje się natomiast drzwi przejściowych w bramach z płatem kasetonowym, gdyż nie ma możliwości dopasowania ich wymiarów do układu i szerokości kasetonów.

Elementy poprawiające bezpieczeństwo użytkowania drzwi serwisowych

Bramy wyposażone w drzwi serwisowe i napęd elektryczny powinny mieć czujnik otwarcia. Jest niezbędny, aby zagwarantować, że napęd nie rozpocznie pracy, kiedy będą otwarte lub niedokładnie zamknięte. Jest to proste rozwiązanie, które chroni bramę przed zniszczeniem. Zwykle stosuje się bezprzewodowy czujnik magnetyczny, w którym jeden z elementów montowany jest na skrzydle drzwi serwisowych, a drugi na ramie. Tę samą funkcję zapewnić może czujnik mechaniczny, którego sygnał prowadzony jest do napędu spiralnym kablem.

Montaż bramy segmentowej z drzwiami serwisowymi

Montaż bramy segmentowej z drzwiami stawia przed wykonawcami wyższe wymagania niż w przypadku produktów standardowych. Już podczas pomiarów należy uwzględnić, że drzwi serwisowe dodatkowo obniżają wysokość przejazdu o ok. 50 mm i powiadomić o tym inwestora, a najlepiej wpisać ostateczny wymiar do umowy. Bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie pomieszczenia, w szczególności wylanie właściwej posadzki oraz dopilnowanie, aby przestrzenie boczne były w jednej linii i zlicowane z nadprożem. Bez posadzki elementy bramy i drzwi serwisowych mogą się powyginać i poprzesuwać, a przesunięte względem siebie przestrzenie boczne spowodują, że drzwi serwisowe nie będą przylegały górą lub dołem do płaszcza bramy. Powstałe szczeliny i krzywizny w przypadku ewentualnej reklamacji nie będą uznane przez producenta.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają